Vakbond voor kunstenaars vormgeven

De Kunstenbond is een gloednieuwe vakbond voor kunstenaars en creatieven die zich in 2017 afsplitst van de FNV. Hoe kunnen we creatieven in deze tijd aan een vakbond verbinden? Binnen het start-up projectteam heb ik hiervoor de strategie bedacht en uitgevoerd:

  • Eigen identiteit voor de Kunstenbond ontwikkeld met Thonik met een krachtig logo, herkenbare beeldtaal & een aansprekende taal.
  • Website gebouwd met Vruchtvlees gericht op ledenwerving
  • Producten en diensten ontwikkeld zoals de tariefchecker, klantreis voor starters in kaart gebracht, welkomsttraject voor nieuwe leden ingericht.
  • Contentstrategie gemaakt, een redactieraad opgericht met leden, getraind en content laten maken voor nieuwsbrief, Facebook en Instagram.
  • Petitie campagne gevoerd om de politiek te vragen om meer  geld vrij te maken voor kunstenaars en creatieven en online campagne gevoerd om studenten (gratis) lid te maken.
  • Events en trainingen georganiseerd voor potentiĆ«le leden, pilots gedaan om leads te converteren naar leden.

Resultaat: 80 miljoen bij de politiek losgeweekt, 5.000 leads verzameld, een leadmanagement systeem ingericht waarmee we leads kunnen opvolgen met als eerste resultaat 250 nieuwe leden.